پوکی استخوان

به طور کلی می ‌توان گفت دیسک و آرتروز گردن هر دو از بیماری های مربوط به مشکلات مفاصل ستون فقرات هستند که در شرایط مختلفی ایجاد می شوند. درمان آرتروز و همین طور درمان دیسک گردن کاملا متفاوت است. زیرا دیسک گردن در واقع مربوط به التهاب یا پارگی بین مهره ها می باشد که تقریبا شبیه به آرتروز است. اما آرتروز به دلیل فرسودگی مفاصل یا حتی پوکی استخوان در اثر افزایش سن ایجاد خواهد شد. در ادامه قصد داریم اطلاعات کاملی در مورد درمان آرتروز و دیسک گردن در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم با ما همراه باشید. 

 

درمان آرتروز و دیسک گردن: 

 

همان طور که گفته شده درمان آرتروز و دیسک گردن روش های مختلفی دارد اما بهتر است ابتدا اطلاعاتی در مورد این بیماری ها به دست آورید و تفاوت آن ها را درک کنید. به طور کلی استخوان های مهره مانندی باعث تشکیل ستون فقرات می گردند که بین این مهره ها مواد ژله ای قرار دارد که به آن دیسک گفته می شود. زمانی که این دیسک ها دچار فرسودگی یا التهاب گردند فرد به دیسک گردن مبتلا خواهد شد. ولی زمانی که مفاصل و مهره ها دچار فرسودگی یا ساییدگی گردند به مرور زمان مفاصل  تحلیل خواهند رفت. در نتیجه فرد به آرتروز گردن دچار خواهد گردید. شباهت بسیار زیادی از نظر ظاهری بین این دو بیماری وجود دارد. اما عوامل مختلفی باعث ایجاد آرتروز یا دیسک گردن می ‌شوند. بنابراین درمان آرتروز یا درمان دیسک گردن نیز متفاوت می باشد که در زیر به صورت جداگانه هر یک از این روش‌ های درمانی را برای شما توضیح داده ایم با ما همراه باشید. 

 

درمان آرتروز گردن: 

 

دلایل مختلفی باعث ایجاد آرتروز گردن می شوند که از مهم ترین این دلایل می ‌توان به بلند کردن اجسام سنگین، ضربه، فشار زیاد به ستون فقرات، سیگار کشیدن و حتی پوکی استخوان اشاره نمود. اولین هدف برای درمان آرتروز گردن بهبود درد و جلوگیری از ایجاد فشار عصبی می باشد، تا فرد بتواند عملکرد طبیعی خود را بازیابد. اما در واقع درمان برای افراد مختلف یکسان نیست و با توجه به علائمی که فرد نشان می‌ دهد درمان‌ های مختلفی ممکن است انجام شود. از جمله رایج ترین روش ها برای درمان آرتروز می‌ توان به جراحی اشاره نمود که این جراحی ممکن است فیوژن یا جوش دادن دیسک های ستون فقرات گردنی جهت کاهش درد باشد یا این که به صورت برداشتن استخوان یا بافت دیسکی انجام گردد. 

 

درمان دیسک گردن: 

 

برای درمان دیسک گردن از چند داروی مختلف استفاده می شود که داروهای ضد التهابی تاثیر فوق ‌العاده ‌ای در بهبود بخشیدن درد خواهند داشت.  همچنین ممکن است پزشکان برای بسیاری از افراد جهت بهبودی سریع تر در کنار مصرف داروها انجام فیزیوتراپی را نیز تجویز نمایند. از جمله داروهایی که برای درمان دیسک گردن استفاده می شود می توان به استامینوفن، داروهای ضد التهابی، داروهای غیر استروئیدی و داروهای شل کننده عضلات اشاره نمود. در موارد حاد تر ممکن است پزشکان مانند درمان آرتروز از روش جراحی نیز برای درمان دیسک گردن استفاده کنند‌ اما تا حد امکان از جراحی استفاده نمی شود.

نتیجه گیری:

آرتروز و دیسک گردن هر دو از مشکلات مربوط به ستون فقرات می باشند، که ستون فقرات، مفاصل و مهره ها را درگیر می ‌کنند. اما در اصل درمان آرتروز و دیسک گردن با یکدیگر کاملا متفاوت می باشد و فرد باید ابتدا به پزشک مراجعه کند تا نوع مشکل مشخص شود. سپس از روش ‌های درمانی برای بهبود سریع تر استفاده کند.