درمان دیسک گردن

در گردن انسان ۷ قطعه استخوان وجود دارد که معمولاً با نام مهره شناخته می‌ شوند. در بین هر یک از این مهره ها دیسک های کوچکی قرار دارند که اگر دچار آسیب دیدگی شوند باعث ایجاد درد و ناراحتی برای فرد می گردند. مشکل دیسک گردن یکی از بیماری های رایج در افراد مسن است و امروزه پزشکان از راه های مختلفی برای درمان دیسک گردن استفاده می کنند. در ادامه قصد داریم در مورد مشکل دیسک گردن و راه درمان آن اطلاعاتی در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم با ما همراه باشید. 

 

چگونگی درمان دیسک گردن: 

 

دلایل متفاوتی باعث ایجاد دیسک گردن می گردند از جمله این دلایل می‌ توان به ایجاد ترک هایی در دیسک، از دست رفتن ماده ژلاتینی دیسک، برجسته شدن دیسک گردن، پارگی دیسک گردن، جدا شدن قطعه ای از دیسک گردن، باریک شدن یا از بین رفتن دیسک و... اشاره کرد. هر کدام از این دلایل می ‌تواند نشانه ها یا علائمی را به همراه داشته باشد که از جمله رایج ترین علائم مربوط به دیسک گردن می توان به انتشار درد از گردن به شانه، انتشار درد از گردن به بازو، انتشار درد از گردن به ساعد و انتشار درد از گردن به بند انگشتان دست اشاره کرد. 

البته این علائم می ‌توانند نشان دهنده بیماری آرتروز گردن نیز باشند. اما آرتروز معمولاً به دلیل پوکی استخوان رخ می‌ دهد. همچنین درمان آرتروز با درمان دیسک گردن کاملا متفاوت است.

در واقع می توان گفت که درمان دیسک گردن با توجه به وضعیت دیسک و همچنین علائمی که ایجاد شده است متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی از روش ‌های درمانی زیر برای این بهبود بیماری می توان استفاده کرد: 

 

استفاده از داروهای ضد التهاب: 

 

اولین مرحله در درمان دیسک گردن را می توان درمان دارویی و استفاده از داروهای ضد التهاب دانست که این روش درمانی برای بسیاری از بیماران با پاسخ های مثبت همراه است و افراد می‌توانند با کمک به درمان های دارویی سریع تر بهبودی خود را بازیابند. 

 

فیزیوتراپی

 

یکی دیگر از روش های بهبودی دیسک گردن فیزیوتراپی است. اگر بیماری با کمک درمان دارویی بهتر نگردد پزشک از روش فیزیوتراپی برای بهبودی استفاده خواهد کرد. برای انجام روش های فیزیوتراپی می توان به استفاده از سرما و گرما، ماساژ دادن بافت گردن و همچنین انجام ورزش های مختلف یا استفاده از امواج ماوراء صوتی اشاره کرد. 

 

انجام جراحی: 

 

بهتر است بدانید که پزشکان برای درمان دیسک گردن ابتدا از روش های غیر جراحی استفاده می کنند. اما زمانی که روش های غیرجراحی به مدت یک ماه برای بیمار انجام شود اما تغییری در وضعیت وی ایجاد نگردد یا زمانی که بیمار دارای درد بسیار زیادی است و دچار مشکلاتی همچون ضعف عضلانی یا لاغر شدن عضلات می گردد بهتر است از روش جراحی برای درمان استفاده گردد. به طور کلی می ‌توان گفت زمانی که بیمار در وضعیت حاد به سر می ‌برد بهتر است اولین درمان، روش جراحی در نظر گرفته شود و از انجام درمان های غیر جراحی چشم ‌پوشی گردد.  اما اگر وضعیت بیمار زیاد حاد نیست می ‌توان جراحی را به عنوان آخرین راه بهبودی در نظر گرفت.

بهتر است بدانید که در گردن به جز دیسک استخوان دیگری به نام استوفیت نیز وجود دارد که به مهره ها فشار وارد می‌ کند. بنابراین در عمل جراحی که برای درمان دیسک گردن انجام می شود این استخوان نیز برداشته می شود تا فشار ایجاد شده بهبود یابد.